Bez dobrého plánu žádný projekt dlouho nebude fungovat a jeden člověk nemůže všechno nosit v hlavě. Podnikatelský záměr je způsob, jakým všechny vaše plány do budoucnosti přenesete na papír.
Přeskakovat tento krok před začátkem podnikání se nevyplácí. Naše vlastní myšlenky, když nejsou nucené být formulovány do konkrétních vět, mají tendenci ohlazovat hrany složitých až nemožných faktů. Tím, že vytvoříte zevrubný podnikatelský záměr si zajistíte, že všechno projde několika filtry a vyjde na svět tak, aby to bylo skutečně realizovatelné. Tento zdánlivě zbytečný kus papíru nebo digitální prezentace vám však přijdou na pomoc i v dalších situacích.
Každý nový podnikatel vstupuje na trh s nějakou základní myšlenkou a cílem. Podnikatelský záměr je dokument, ve kterém jsou tyto shrnuty a naznačuje, kam bude vaše podnikání dlouhodobě směřovat. Na začátku se píše podnikatelský záměr (plán) především pro vaši vlastní potřebu. Podobně jako nákupní seznam vám podnikatelský záměr umožní průběžně kontrolovat, jestli vaše kroky míří přesně tam, kde chcete být. Sepíšete zde všechny úkoly, které je potřeba vykonat před začátkem podnikání, čeho byste rádi dosáhli a v jaké fázi se rozvoj hlavních myšlenek podniku nachází.
Podnikatelský záměr vám ale nemusí jenom zůstat viset na nástěnce v kanceláři. Někdy po vás může chtít detailně rozepsaný plán podnikání banka či jiná instituce, od které chcete získat půjčku, grant nebo dotaci. V takovém případě musí z vašeho podnikatelského záměru být patrné, jak prakticky hodláte svých cílů dosáhnout. Kvůli různým účelům můžete klidně sepsat několik verzí podnikatelského záměru najednou. Jedná se o velmi šikovný nástroj pro vysvětlení vašich myšlenek zaměstnancům i investorům. Zkrátka je to jako byste vzali všechny své nápady a obtiskli je na kus papíru.
Struktura podnikatelského plánu není pevně daná, ale i přesto na internetu najdete velké množství vzorů, které vám pomohou s jeho základní organizací. Rozsah vám nikdo neurčí, ale pro tzv. plný podnikatelský plán byste neměli jít pod 15 stránek. V něm se totiž očekává, že podrobně vypíšete všechny konkrétní kroky, rozdělíte zodpovědnost a rozepíšete se o finančních detailech vašeho podnikání. Pro komunikaci s investory se většinou doporučuje mít tuto variantu připravenou, ale prezentovat zkrácenou verzi (cca 2 stránky). Pokud dostanete možnost svoje nápady přednést někomu při osobním setkání, pak vždy mějte v záloze váš elevator pitch. Elevator pitch (velmi volně přeloženo výtahový návrh) by neměl zabrat déle než minutu a měl by naopak stručně a jasně vysvětlit v čem je vaše podnikání unikátní.